W języku angielskim istnieje wiele sposobów na podkreślenie istotności przekazywanej informacji. W niniejszym artykule przedstawimy podstawy struktur emfatycznych oraz praktyczne zastosowanie konstrukcji takich jak „It is/was…that/who”, „do/does/did”, „so” i „such”, „not only…but also” oraz inwersji. Poznanie tych reguł pozwoli wzbogacić Twoją komunikację i uczynić ją bardziej wyrazistą.
Spis treści
Podstawy struktur emfatycznych w języku angielskim
Struktury emfatyczne w języku angielskim są używane w celu podkreślenia pewnych elementów zdania, nadania im większego znaczenia lub wzmocnienia wypowiedzi. Dzięki nim można zwrócić uwagę odbiorcy na to, co jest dla nas najważniejsze w danym zdaniu. Istnieje kilka różnych struktur emfatycznych, które można stosować w zależności od kontekstu i celu wypowiedzi.
Najważniejsze struktury emfatyczne to:
- konstrukcja „It is/was…that/who”
- użycie „do/does/did” w celu wzmocnienia wypowiedzi
- konstrukcje z użyciem „so” i „such”
- struktura „not only…but also”
- zastosowanie inwersji
Zastosowanie struktury 'It is/was…that/who’ w celu podkreślenia informacji
Jedną z najbardziej popularnych struktur emfatycznych jest konstrukcja „It is/was…that/who”. Pozwala ona na podkreślenie pewnej części zdania, na przykład podmiotu, dopełnienia czy okolicznika. W zależności od tego, co chcemy podkreślić, używamy „that” lub „who”. „That” stosujemy dla rzeczy, natomiast „who” dla osób.
Przykłady zastosowania struktury „It is/was…that/who”:
- Normalne zdanie: John bought the car.
- Podkreślenie podmiotu: It was John who bought the car.
- Podkreślenie dopełnienia: It was the car that John bought.
Warto zauważyć, że w przypadku pytań również można stosować tę strukturę, na przykład:
- Normalne pytanie: Who bought the car?
- Pytanie z podkreśleniem: Who was it that bought the car?
Normalne zdanie | Zdanie z podkreśleniem |
---|---|
She met him in the park. | It was in the park that she met him. |
They will arrive tomorrow. | It is tomorrow that they will arrive. |
Mary called me last night. | It was Mary who called me last night. |
Stosując strukturę „It is/was…that/who”, warto pamiętać o zachowaniu odpowiedniej formy czasowej oraz o poprawnym użyciu „that” i „who” w zależności od tego, co chcemy podkreślić. Dzięki temu nasza wypowiedź będzie nie tylko bardziej emfatyczna, ale także gramatycznie poprawna.
Wykorzystanie struktury 'do/does/did’ dla wzmocnienia wypowiedzi
W języku angielskim, czasami chcemy wzmocnić naszą wypowiedź, aby podkreślić pewne informacje lub wyrazić nasze silne przekonania. W takich przypadkach możemy użyć struktury z do/does/did jako operatora wzmocnienia. Operator ten jest używany w zdaniach twierdzących, a nie pytających czy przeczących.
Struktura ta jest stosowana w następujący sposób:
- Do + podmiot + czasownik w formie podstawowej (dla I, you, we, they)
- Does + podmiot + czasownik w formie podstawowej (dla he, she, it)
- Did + podmiot + czasownik w formie podstawowej (dla wszystkich podmiotów w czasie przeszłym)
Przykłady użycia:
- I do like this movie. (Zamiast: I like this movie.)
- She does work hard. (Zamiast: She works hard.)
- We did enjoy the concert. (Zamiast: We enjoyed the concert.)
Warto zauważyć, że w przypadku czasowników modalnych (can, could, will, would, etc.) nie używamy struktury z do/does/did, ponieważ same czasowniki modalne pełnią funkcję wzmocnienia.
Konstrukcje z użyciem 'so’ i 'such’ w celu podkreślenia intensywności
W języku angielskim, aby podkreślić intensywność uczuć, cech czy zdarzeń, możemy użyć konstrukcji z so i such. Te dwa słowa mają różne zastosowania i są używane w różnych kontekstach, ale oba służą do wzmocnienia wypowiedzi.
Używamy so przed przymiotnikami i przysłówkami, aby podkreślić ich intensywność:
- The cake is so delicious.
- He runs so fast.
Używamy such przed rzeczownikami lub frazami rzeczownikowymi z przymiotnikami, aby podkreślić ich intensywność:
- It was such a beautiful day.
- She is such a talented artist.
Warto również znać konstrukcje z so…that i such…that, które służą do wyrażenia konsekwencji wynikających z intensywności:
- The cake was so delicious that we ate it all.
- She is such a talented artist that her paintings are sold worldwide.
Struktura | Przykład |
---|---|
so + przymiotnik/przysłówek | so beautiful, so quickly |
such + rzeczownik/fraza rzeczownikowa z przymiotnikiem | such a lovely day, such an interesting book |
so…that | It was so cold that we stayed at home. |
such…that | He is such a good teacher that all his students pass the exams. |
Warto opanować te konstrukcje, aby móc swobodnie wyrażać swoje myśli i uczucia w języku angielskim, podkreślając intensywność i wzmocnienie wypowiedzi.
Zastosowanie struktury 'not only…but also’ jako forma wzmocnienia
Struktura 'not only…but also’ jest często używana w języku angielskim, aby podkreślić równoczesne występowanie dwóch lub więcej elementów. Jest to szczególnie przydatne, gdy chcemy wzmocnić naszą wypowiedź i nadać jej większą siłę wyrazu.
Struktura 'not only…but also’ składa się z dwóch części: 'not only’, które wprowadza pierwszy element, i 'but also’, które wprowadza drugi element. Pomiędzy tymi dwoma częściami umieszczamy elementy, które chcemy podkreślić. Ważne jest, aby pamiętać o zachowaniu równowagi między tymi elementami, aby nie sugerować, że jeden jest ważniejszy od drugiego.
Przykłady:
- Not only did she win the race, but also broke the record.
- Not only is he a talented musician, but also a skilled painter.
W obu tych przykładach struktura 'not only…but also’ podkreśla równoczesne występowanie dwóch elementów. W pierwszym przykładzie podkreślamy, że wygrała wyścig i jednocześnie pobiła rekord. W drugim przykładzie podkreślamy, że jest utalentowanym muzykiem i jednocześnie zdolnym malarzem. Dzięki tej strukturze nasza wypowiedź nabiera większej siły i wyrazistości.
Zastosowanie inwersji w celu podkreślenia pewnych elementów zdania
Inwersja to technika, która polega na odwróceniu kolejności słów w zdaniu w celu podkreślenia pewnych elementów. Jest to szczególnie przydatne, gdy chcemy nadać naszej wypowiedzi większą moc i uwagę. Inwersję można stosować w różnych kontekstach, takich jak pytania, warunki, wyrażanie zdziwienia lub niezadowolenia.
Przykłady:
- Never have I seen such a beautiful sunset.
- Only when the rain stops, will we be able to go outside.
W pierwszym przykładzie używamy inwersji, aby podkreślić nasze zdziwienie i zachwyt nad pięknym zachodem słońca. Zamiast powiedzieć „I have never seen such a beautiful sunset”, odwracamy kolejność słów i mówimy „Never have I seen such a beautiful sunset”. To nadaje naszej wypowiedzi większą siłę i uwagę.
W drugim przykładzie używamy inwersji, aby podkreślić warunek. Zamiast powiedzieć „We will be able to go outside only when the rain stops”, odwracamy kolejność słów i mówimy „Only when the rain stops, will we be able to go outside”. To podkreśla, że warunek jest kluczowy i że nie możemy wyjść na zewnątrz, dopóki nie przestanie padać deszcz.